مسئولیت اجتماعی واحد خرید

 

مسئولیت پذیری سازمان علاوه بر آن یک وظیفه اخلاقی است نقش راهبردی در موفقیت سازمان دارد. هرچه مسئولیت پذیری سازمان افزایش یابد پیش بینی پذیری آن افزایش می یابد. محیط نسبت به سازمان های پیش بینی پذیر اعتماد اصیل، راسخ و پایدار پیدا می کند و همین امر سبب ایجاد رابطه آسان و درست بین محیط و سازمان می گردد رابطه آسان و درست محیط با سازمان رمز و راز موفقیت آن است. یکی از مهم ترین مسئولیت های هر سازمان، مسئولیت در قبال جامعه ای است که در آن فعالیت می کند.

تعاریف مختلفی از مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ارائه شده ولی در تمام آنها این محور به چشم  می خورد مبادرت سازمان به اقداماتی که فراتر از الزامات قانونی است و از سلامت کارکنان، اجتماع و محیط حمایت می کند. به طورکلی سازمان مسئولیت پذیر اجتماعی سازمانی است که تعامل خود با جامعه و محیط را مورد ملاحظه قرار می دهد، انتظارات و ملاحظات جامعه و محیط را در تصمیم گیری هایش دخالت می دهد، در برابر انتظارات و ملاحظات اجتماعی و محیطی پاسخگوست.

مسئولیت های اجتماعی یک سازمان، مشتمل بر نقش کلیدی آن سازمان در تولید کالا ها و ارائه خدماتی است که مصرف کنندگان به آن نیاز دارند و خواهان آن هستند. البته این تولید باید به گونه ای انجام پذیرد که موجب رضایت مشتریان شود. انجام اثر بخش مسئولیت اجتماعی، موجب متجلی شدن اهداف سازمان می شود زیرا با انجام مسئولیت های اجتماعی، کالاها و خدمات خوبی تولید خواهد شد و به پویایی بیشتر سازمان کمک خواهد نمود.

در ادامه گام های لازم برای ایجاد مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان شرح داده می شود:

۱ – گام اول: ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان.

۲ – گام دوم: توسعه استراتژی مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان.

۳ – گام سوم: تدوین و اعلام تعهدات مسئولیت پذیری  اجتماعی سازمان در برابر جامعه و محیط.

۴ – گام چهارم: اجرای تعهدات سازمان در برابر جامعه و محیط.

۵ – گام پنجم: گزارش دهی و صحه گذاری.

۶ – گام ششم: ارزیابی و بهبود.

بطور خلاصه می توان مسئولیت اجتماعی واحد خرید را به دو بخش تقسیم کرد بخش اول مسئولیت اجتماعی خرید در قبال کارکنان واحد خرید است که به شرح ذیل می باشد:

بخش خرید باید محیطی مناسب جهت فعالیت های کارکنان ایجاد نماید. یکی از اساسی ترین حق کارکنان سلامت در کار است. یکی از موارد مهم مسئولیت اجتماعی بخش خرید در قبال کارکنان ایجاد محیطی بدون استرس و فشارهای عصبی می باشد و با توجه به پیچیدگی و سختی کار در بخش خرید باید محیط کار به گونه ای طراحی و سازماندهی و مدیریت شود که علاوه بر این که کارکنان بخش خرید احساس راحتی در محیط کار را تجربه کنند استرس های شغلی بخش خرید نیز کاهش یابد.

بخش دیگر مسئولیت اجتماعی خرید در قبال مشتریان و مصرف کنندگان می باشد که عبارت از تهیه و تامین کالای با کیفیت و مرغوب و مطابق با استانداردهای خواسته شده و رعایت صلاح و صرفه مصرف کنندگان می باشد و علاوه بر این، تامین و تهیه کالاهایی است که برای مصرف کننده مضر نباشد و دارای ایمنی لازم باشد. کالاهای تامین شده باید به گونه ای باشد که با محیط زیست سازگار بوده و باعث صدمه و آسیب به محیط زیست نگردد و از این لحاظ مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شده و رعایت شده باشد. یکی دیگر از مسئولیت های اجتماعی بخش خرید تعامل سازنده با تامین کنندگان و تهیه کنندگان و سازندگان کالا می باشد به گونه ای که موجبات رشد و توسعه آنها را فراهم نماید. بخش خرید می تواند با ایجاد فضای رقابتی موجب پیشرفت و توسعه شرکت ها و سازمان ها شود و باعث بهبود عملکرد و رشد و ارتقاء صنایع شود.

بعنوان مثال یکی از مسئولیت های اجتماعی بخش خرید در ادامه توضیح داده می شود. یکی از مواردی که بعنوان مسئولیت های اجتماعی بخش خرید در برخی سازمان ها و شرکت ها مطرح می باشد تامین و تهیه قطعات و کالا از سازندگان داخل کشور می باشد و در پاره ای موارد هم استفاده از توان بومی استان ها تاکید شده است. در این مورد مسئولیت اجتماعی شرکت و سازمان در بخش خرید ایجاب می نماید که با رعایت صرفه و صلاح سازمان تولید کنندگان و تامین کنندگان و سازندگان بومی استان در مرحله اول و در مرحله بعد تامین کنندگان و تولید کنندگان داخل کشور در اولویت قرار گیرند عمل به این مسئولیت اجتماعی باعث رونق و شکوفایی و توسعه و رشد تامین کنندگان و سازندگان و صنایع بومی استان و داخل کشور می شود. عمل به این مسئولیت اجتماعی در توسعه و شکوفایی صنایع بومی استان و کشور نقش بسزاء و تعیین کننده دارد (کتاب مدیریت خرید نوشته علی قاسمی قاسموند).

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.